torsdag 4 februari 2021

Arenafrågan vaknar igen

I denna bloggs barndom var frågan om en ny arena för HBK riktigt het. Vi hade ganska nyligen haft snittpublik på närmare 10 000 åskådare, vi hade fått spela Europacupmatcher på bortaplan eftersom Örjan inte levde upp till kraven och i princip alla våra konkurrenter fick nya eller ordentligt upprustade arenor. Jag var under flera år riktigt engagerad och lanserade till och med tanken om att HBK-supportrar borde starta ett Arenaparti, för att få in mer press i kommunpolitiken.

Idag känns arenafrågan betydligt svalare. Vi har inte varit ett allsvenskt topplag på över ett decennium, publiksiffrorna de senaste åren var bara ett par tusen och jag har ingen aning om när vi får chansen att spela internationella matcher igen. Jag kan därför faktiskt inte uppbåda särskilt mycket känslor kring att HBK nu återupplivar de snart ett decennium gamla planerna på att bygga en ny arena på Sannarp och låta Örjans vall bli bostäder. Men jag stödde tankarna då och jag stödjer dem idag. Lite skrämmande dock att man kan tänka sig ett åskådartak på 8 000 personer – lite högre måste vi satsa!

Inga kommentarer: