onsdag 2 november 2016

GIF eller HIF?

Så blev det då klart – vi kvalar även i år, precis som vi framgångsrikt gjorde både 2012 och 2013. Då mötte vid ett norrländskt GIF, nu kan vi få möta ett annat norrländskt GIF, även om jag fortfarande tror på HIF. Visst vore det underbart att på Olympia skicka ner Viktor Ljung, Peter Larsson, Matthew Rusike och Andreas Landgren i andradivisionen.

Jag uttryckte ju viss besvikelse över Henrik Johanssons ungdomliga gnäll i mitt förra blogginlägg. Men gnäll verkar nästan vara en folksjukdom i Halmstadstrakten – varenda ett av mina fyra senaste blogginlägg har fått gnälliga kommentarer (samtliga dessutom riktade mot Janne Jönsson). Och i somras blev jag kallad rättshaverist när jag försökte nyansera den ensidigt negativa bilden som då spreds på det största supporterforumet Himlen är blå (jag är för övrigt glad att HÄB nu ser både positiva och negativa aspekter av HBK). Kan vi klara att gå upp i allsvenskan blir det en liten extra bonus att gnällspikarna kan tystas. Och ja, jag förstår ju vad för slags gnällkommentarer som kommer att komma nu...

Christian Järdler tillbaka till HBK som tränare? Ja, det kanske kan vara något, men jag tror inte att det är i rollen som huvudansvarig – i alla fall inte redan nästa år. Där har ordförande Tony Karlsson sammanfattat Janne Jönssons prestation i år bra: han har lyckats mycket väl med spetsvärvningar kombinerat med talangutveckling.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gräsallergiken Snorre Knogsgård, Mohammed Ali Khan, Junes Barny och Karikari!! Jodå, Janne Jönsson har verkligen lyckats med "spetsvärvningar"...
Talangutvecklingen kan vi tacka ungdomtränarna med micke Svensson i spetsen för.

Hoppas Tony sätter press på Janne inför kvalet med både morot och piska.

Exil sa...

Nu syftade ju både jag och Tony Karlsson (i HP-artikeln) på Janne Jönssons prestation i år. Samtliga du räknar upp värvades inför fjolåret. Inför och under 2016 har vi istället värvat Alexander Ruud Tveter, Marcus Mathisen, Adnan Kojic, Rebin Asaad, Ivo Pekalski och Fredrik Olsson, som ju sammantaget får sägas vara lyckade värvningar, även om jag nog hade hoppats få ut något lite mer av de två-tre sistnämnda.

Naturligtvis finns det fler som kan ta åt sig äran för talangernas utveckling, men det är Janne Jönsson som har släppt fram dem i a-laget. Jag gillade Jens Gustafsson, men särskilt bra på att ge egna talanger chansen var han inte – bara fem man från egna leden fick startelvadebutera under hans 3,5 säsonger. Janne har (om jag räknat rätt) hittills på (knappt) två säsonger låtit tio egna ungdomar få chansen att startelvadebutera.

Anonym sa...

JA!
Alexander Ruud Tweeter är ett riktigt fynd! En kalasvärvning.

Mathisen är en kalasvärvning och killen är dessutom purung. Skall dock användas som rivjärn på mitten och inte som mittback...

Olsson var fjolårets skyttekung och har levererat enligt förväntan men inte mer.

Kojic får nog mycket svårt om vi når allsvenskan. Assad likaså. Man kan hoppas att pojkarna utvecklas..

Pekalski blir bättre och bättre. Blir en tillgång nästa säsong. Här är det Simon som ska ha all cred.