söndag 31 juli 2011

Överbevisa mig gärna, Joel!

Imorgon öppnar transferfönstret och drygt en handfull namn har nämnts i spekulationerna. Bara en spelare är dock klar - Joel Johansson, som kommer in på lån. En del har tydligen svårt att förstå varför jag är kritisk till att vi ger speltid till en av Elfsborgs spelare. Som jag ser det borde vi dock bara vara intresserade av att plocka in två typer av spelare under det här transferfönstret.

Den första kategorin är spelare som definitivt höjer kvaliteten i laget och ger oss en strimma av hopp att klara kontraktet. Det är naturligtvis svårt att värva sådana, med tanke på de ekonomiska förutsättningarna, men det som framför allt är intressant är spelare som har näsa för mål. Vi har faktiskt spelat ganska hyfsat långa stunder, men haft förtvivlat svårt att göra mål. Den här kategorin platsar naturligtvis inte Joel Johansson i. Han är ju dokumenterat ofarlig framför mål i allsvenskan (3 mål på 65 matcher varav 0 mål på 28 matcher i HBK).

Den andra kategorin är spelare som vi värvar för framtiden. Här hade Joel Johansson kunnat platsa - om det verkligen var en regelrätt värvning. Istället tar vi nu bara in honom på lån, vilket gör att vi ger honom speltid och utveckling och låter Elfsborg skörda frukterna. Möjligen kan vi värva honom i ett senare skede, men har han då lyckats så pass bra i HBK att vi är nöjda med honom så är risken att Elfsborg antingen sätter sig på tvären eller kräver för mycket betalt.

Nåväl, för att undvika missförstånd så vill jag vara tydlig med att jag naturligtvis hoppas att jag har fullständigt fel. Ingen skulle bli gladare än jag om lånet av Joel Johansson visar sig vara ett genidrag. Han får gärna börja med att överbevisa mig redan imorgon eftersom det tydligen är bestämt att han får speltid mot Gais.

Inga kommentarer: