måndag 2 augusti 2010

En sensommarkväll i Trelle

Det börjar bli tradition med en resa till Trelleborg under sensommaren. Sedan TFF kom tillbaka till allsvenskan har HBK:s bortamatcher mot dem alltid legat i slutet av juli eller i augusti. Det brukar vara trevligt att åka dit. Däremot börjar en annan, lite tråkigare, tradition att skapas: att vi har svårt på Vångavallen. Inför dagens match väntade jag mig faktiskt förlust (det är ytterst sällan som jag är så pessimistisk inför en match). Och det var inte orättvist att TFF vann, även om det är typiskt att målet kommer i andra halvlek när vi faktiskt är det bättre laget.

Några saker som man kan skratta - eller skaka på huvudet - åt, beroende på hur man är lagd:
* I vintras tyckte jag att knappt 20 miljoner kronor var för lite pengar för Görlitz. Idag skulle jag vara glad för en tiondel av den summan för tysken. Varför är han överhuvudtaget på plan när det märks så tydligt att han inte tycker att det är kul att spela fotboll i HBK?
* Joe Sise har jag berömt många gånger och påpekat att han har allt en forward ska ha, utom möjligen målsinnet. Men nu börjar det nästan bli komiskt hur svårt han har att få in bollen - om nu inte motståndarna råkar vara ett Premier League-lag istället för de vanliga allsvenska.
* TFF:aren som gjorde mål drog intelligent nog av sig tröjan och fick därmed sin tredje varning för säsongen, det vill säga skaffade sig en avstängning i nästa match. Vad tycker vår gamle favorit Prahl om att få matchhjälten indisponibel på grund av idioti?

Jag har märkt att det tjatas lite överallt om att vi är seriens sämsta bortalag. Må så vara - men vi är också enda lag som tagit poäng mot MFF borta, ja vi vann ju faktiskt mot dem.

För övrigt är det värt att notera att Pehr Andersson lånas ut till Ängelholm. Helt rätt, han har varit den spelare i a-truppen som verkat vara längst ifrån en plats i laget. Jag hoppas att lite speltid i superettan kan göra gott för hans utveckling, även om jag är långt ifrån säker på att han platsar i ÄFF.

Inga kommentarer: