lördag 21 november 2020

Allsvenskan 2021!

Vi var bara ett pyttelitet steg från allsvenskan, men vi valde att ta ett jättekliv upp i högstadivisionen genom en 6-0-kross mot Sundsvall. Precis som vanligt när vi fixar allsvenskt kontrakt mot Giffarna är Mikael Boman huvudfigur: först gör han två mål och sedan passar han fram till det tredje. Redan då, i halvtid, var allt i praktiken klart. Jag har ju, i mitten på säsongen, dömt ut Boman och sagt att han borde ersättas. Det är bara att lyfta på hatten och erkänna hur fel jag hade.

Men det är så klart långt ifrån bara Bomans förtjänst att det nu äntligen blir allsvensk fotboll på Örjans vall igen. Precis som Magnus Haglund sa i intervjun efter matchen är det ett riktigt starkt kollektiv som nu tar steget upp. Och många har utvecklats rejält: spelare som Emil Tot Wikström (även han två mål och en assist idag), Thomas Boakye, Sadat Karim, Malkolm Nilsson och Jonathan Svedberg är betydligt bättre idag än för ett år sedan.

Om vi ändå ska lyfta fram något namn så är valet givet. Även om Mikael Boman öst in mål på slutet, Sadat Karim visat imponerande styrka i duellerna, Rasmus Wiedesheim-Paul var sylvass innan han lämnade, Samuel Kroon gjort en fantastisk debutsäsong i Superettan, Emil Tot Wikström fått ett grymt genombrott, Joel Allansson varit en viktig spindel i nätet på mitten, Joseph Baffo visat klassen som gjorde honom till europamästare med U21 och Malkolm Nilsson hållit otroligt många nollor så tror jag att vi inte kan överskatta Andreas ”Ante G” Johanssons roll detta år. Samtidigt som han hållit ihop försvaret står han ofta för passningarna framåt som leder till målchanser och mål. Han gör ytterst sällan misstag och är fenomenal på att få bort bollen från farligt område. Dessutom tror jag att hans coachande stil har varit en högst bidragande orsak till att så många spelare utvecklats i år. Tack, Ante!

Nu blir det spännande att se hur truppbygget går vidare. Sadat Karim fick ju välförtjänt förlängt nyligen och Thomas Boakye är visserligen ingen stjärna, men oerhört nyttig, så jag hoppas att han också snart är klar. Om Joseph Baffo förlänger vore det fantastiskt, men jag tror att chansen är liten. Sedan behövs kanske ett par-tre namn in, men fler behöver vi inte för att vara ett dugligt allsvenskt lag 2021, bedömer jag.

Inga kommentarer: