onsdag 23 september 2020

Sjukdomar och avstängningar

Magnus Haglund är sjuk i covid-19. Vi önskar honom naturligtvis ett snabbt tillfrisknande. Nu blir det lite läskigt att se hur många av spelarna som också är smittade. Jag skulle gissa att vi nog får se ett par nya namn i startelvan och truppen mot Ljungskile på lördag – och vi får kanske svar på om bredden i truppen är så bra som det talats om.

Fyra matcher blir Dusan Djuric avstängd för sitt rasistiska uttalande. Det är något kortare än vad jag hade räknat med. Samtidigt tycker jag nog att det hade varit att ta det ett steg för långt att inte låta honom spela mer den här säsongen. Men det är ingen lätt fråga. Många jämför med domare Martin Strömbergsson, som ju stängdes av en hel säsong, men där tycker jag att straffet var något för hårt. En domare har också en annan roll än spelarna och behöver uppvisa ett i princip helt fläckfritt beteende för att kunna behålla sin auktoritet.

Och så kompletterar vi med ett glädjande besked: Jonathan Svedberg har, precis som jag gissat, skrivit på nytt kontrakt. Även om han inte gjort en enda match från start i år ännu, så finns stor potential i honom.

Inga kommentarer: