onsdag 5 januari 2011

Oengagerat och omodernt

Det blev som väntat den föreslagna styrelsen som valdes igår. Och det betyder alltså att vi har gått från en ordförande som aldrig någonsin hade varit på en HBK-match på bortaplan till en som inte ens har orkat följa klubben i staden där han bor, eftersom "det var för tråkig fotboll helt enkelt". Jag tror aldrig att jag har hört på maken - en så oengagerad person är alltså idag ordförande för HBK. Hade det kunnat hända i någon annan allsvensk klubb?

Valberedningen visar också vilket modernt tänkande som präglar deras arbete. På frågan hur många kvinnor som tackat nej när man letat fram de sju männen i styrelsen svarar valberedningens ordförande att det inte handlar om kvinnor eller män, utan om kompetens - alltså menar han i praktiken att det inte finns en enda kompetent kvinna att uppbringa.

Och när vi nu ändå är inne på kritik - så här säger Göran Johansson: "Jag kommer inte att jobba som mina företrädare utan jag ser oss som ett lag där alla har sina uppgifter, och jag kan heller inte tänka mig att de andra vill sitta som nickedockor." Han menar alltså att avgående styrelsen bestått av nickedockor?

Med detta sagt: jag hoppas naturligtvis av hela mitt hjärta att den nya styrelsen kan lyckas med planerna på att restaurera klubbens storhet.

I HP vill Göran Johansson inte prata om bolagisering eller externa investerare, men i Aftonbladet uppges att styrelsen vill ha bolagisering av elitverksamheten och att det finns långt gångna planer på ett riskkapitalbolag ska vara berett att gå in med 15-20 miljoner kronor. Jag är som sagt tveksam till bolagisering, men erkänner att jag är okunnig om fördelarna. Riskkapitalbolag känner jag mig spontant något mer positiv till, men risken är väl att vi tappar möjligheten att balansera upp budgeten med det som trots allt räddat HBK:s ekonomi de senaste decennierna: spelarförsäljningar.

1 kommentar:

Hackes höga benföring sa...

Ja, makalöst taktlöst av Johansson. Ohederligt och smaklöst. Det är ju uppenbart att den nya styrelsen är ett rätt tajt gäng, som tillsammans med valberedningen nu getts full kontroll över föreningen. Och man ska inte glömma att detta är samma valberedning som gett avgående styrelsen ett ok i form av den inkompetente Ingemar Broström. Kniven i ryggen och tack för inget.