söndag 3 oktober 2010

Nu tittar vi framåt

Visst, vi är fortfarande inte klara i teorin. Men efter dagens stabila seger mot BP så tycker jag att vi kan börja se framåt, mot kommande säsonger. På kort sikt handlar det framför allt om att få ihop en trupp till nästa år. Frågan om vilken tränare vi ska ha tror jag är en icke-fråga: även om Lasse Jacobsson bara har ett optionsår nästa år så kan jag inte se att vi byter ut honom.

Så hur bör truppen se ut då? Förutom att det redan är klart att Texas och Prent lämnar så finns det som sagt fyra man vars kontrakt går ut. Att det numera är Tomas Zvirgzdauskas och Tommy Jönsson som är ordinarie mittbackspar gör det extra delikat. Jag kan faktiskt inte riktigt se att båda får förlängt, eftersom vi har tre andra mittbackar och vår veteranduo har bland de högsta lönerna i truppen. Jönsson ska ju enligt vissa uppgifter fundera på Halmia. När det gäller de andra två spelarna vars kontrakt går ut så tror jag tyvärr att vi kan glömma Emir Kujovic. Hans år har varit verkligt misslyckat (kanske på grund av förbannelsen?) och numera får han knappt ens hoppa in. Anselmo har däremot visat gryende form, men hur sugen är han egentligen på att fortsätta när han får så lite speltid. Idag blev det inte ens ett inhopp. Nej, brassen drar nog också vidare.

Så vilka andra spelare i a-truppen skulle vi kunna förlora? Tja, jag tror att Kujtim Bala och Niclas Johnsson kan ligga illa till. De plockades upp inför säsongen och är de enda i a-truppen utan speltid i allsvenskan - ja, de har inte ens suttit på bänken. Pehr Andersson som plockades upp samtidigt har redan lånats ut och lär inte komma tillbaka. En annan spelare som kanske kan komma att lämna är Christian Järdler - han verkar vara väldigt långt från spel just nu.

Och finns det så någon som skulle kunna säljas till utlandet? Nja. Görlitz har visserligen ryckt upp sig, men är inte outstanding som i fjol. Marcus Olsson hade en del rykten omkring sig i våras, men ärligt talat är han nog ännu inte tillräckligt dominerande för att locka köpare. Den enda kandidaten som jag ser det är Joe Sise, om hans målform håller i sig.

Och värvningar då? Tja, så dålig publikuppslutning som vi har haft så lär en stor del av våra besparingar vara slut. Att då som vår ordförande babbla om att vi ska prioritera att införskaffa en riktig målgörare låter inte riktigt klokt. Riktiga målgörare växer ju på träd och det är ju inga andra lag som vill ha sådana så det lär bli jättebilligt. Eller? Nej, jag tycker att vi måste rätta mun efter matsäck: rikta in oss på att försöka behålla Anselmo och Kujovic om möjligt, plocka in några Bosmanfall eller några lån om vi hittar några som platsar i truppen - och om det inte går satsa på den trupp vi har, den är inte så usel som en del vill få det till. Dessutom vill jag gärna se en sådan spetsgrupp på sex-sju unga spelare som Lasse talade om i intervjun med HÄB.

Det var på kort sikt. På längre sikt då? Ja, då är det arenafrågan som bör ha högsta prioritet. Den frågan återkommer jag till, var så säkra.

Inga kommentarer: