lördag 10 april 2010

Medlemskortets förbannelse

För två år sedan blev jag medlem i HBK. Första året var det Magnus Arvidsson som syntes på medlemskortet. Inte så underligt - han var den spelare i truppen 2008 som gjort flest mål året före (5). Men 2008 var tungt för Arvidsson, med endast ett enda allsvenskt mål. 2009 var Anselmo placerad på medlemskortet. Inte så underligt - han gjorde flest mål i HBK året före (15). Men 2009 hittade Anselmo målet bara tre gånger.

Det verkar alltså finnas en förbannelse som gör att den som placeras på medlemskortet bara gör en femtedel så många mål som året före. I år var jag säker på att Emir Kujovic skulle pryda medlemskortet - han gjorde ju flest mål i fjol (8) och han verkade leva upp till förbannelsen, med till exempel den hårresande missen mot Elfsborg och några fumliga avslut mot MFF. Men när jag kom hem från MFF-matchen låg kuvertet med medlemskortet där hemma - och listigt nog hade HBK valt att inte ha någon spelare porträtterad, utan istället visa upp klubbmärket. Jag blev lite konfunderad och undrade varför Lillebror egentligen missat så mycket. Men så såg jag det: en bild på Emir Kujovic har placerats på rabatthäftet "HBK-häftet". Har häftet en lika kraftig förbannelse kopplad till sig som medlemskortet har så ska ge Emir göra 1,6 mål i år, alltså två stycken avrundat. Men han får gärna bevisa att jag bara snackar skit genom ett kruta in ett hattrick mot Mjällby imorgon.

Inga kommentarer: