söndag 23 juli 2023

0-0 mot nästjumbon – igen

0-0 mot nästjumbon för andra gången på några veckor är förstås inte något särskilt upplyftande resultat. Men det är – som jag ju konstaterade förra veckan – alltid skönt att få med sig poäng från en match. Nu håller vi avståndet till nedflyttningslaget IFK Göteborg (15 poäng med 14 matcher kvar kan de väl omöjligen komma ikapp?) och tog faktiskt in en pinne på Djurgården i kampen om bronset.

Att IFK Göteborg ligger där de gör är inte så förvånande. Malkolm Nilsson behöver inte göra en enda kvalificerad räddning på hela matchen och när göteborgarna får drömlägen så vågar de antingen inte skjuta eller lyckas pricka ribban trots att målet är tomt. Å andra sidan måste jag erkänna att de har en hyfsad defensiv där Gustav Svensson faktiskt imponerade.

För HBK:s del hoppas jag verkligen att Phil Ofosu-Ayeh, som fick gå av mitt i andra halvlek, inte får nya skadebekymmer. I mina ögon är han just nu HBK:s bästa spelare, före hyllade Erik Ahlstrand, Ante G och Malkolm Nilsson. Högerbacksersättaren Thomas Boakye är tyvärr ett par klasser sämre, även om han är en härlig spelare att ha i truppen.

Inga kommentarer: