onsdag 3 maj 2023

En tennisförlust

Elfsborg har i många år varit en mardrömsmatch för mig. Jag räknar i princip alltid med förlust, så också inför matchen idag.

Men istället fick jag en stund drömma om något annat – ja, jag satt faktiskt och fantiserade om att vi skulle vara på övre halvan efter den här omgången. Vi hade ledningen med 1-0, och Alexander Johansson var så när att utöka ledningen. Men så rasade allt. Först kvittering och sedan – precis som vid andra förluster i år – ett missat friläge för en HBK-anfallare vid ett oavgjort resultat och istället ett baklängesmål. Därefter rullade boll efter boll in och det kunde blivit ännu värre än 1-6.

Jag var tveksam till om det här laget skulle klara sig kvar redan före säsongen och just nu känns det svårt att se att vi ska kunna ha mer än maximalt två lag bakom oss i sluttabellen. Men för att ändå hålla hoppet uppe så kan man titta i tabellen och se att vi även efter denna omgång kommer att ligga över båda strecken.

Det finns också, för den som vill, annat positivt att se i detta nattsvarta läge. Viktor Granath fick göra mål igen och kan han fortsätta att få in bollarna så kan det gå. Anfallspartnern Alexander Johansson såg betydligt vassare ut än under tidigare på säsongen. Trevligt också att Malvin Sjöland till slut fick göra allsvensk debut.

Inga kommentarer: