onsdag 17 oktober 2007

Vi behöver Royal League

Det är ju fortfarande inte klart med Royal League men jag fortsätter ändå att tjata om hur viktigt det är att komma minst fyra i år. Förutom att det kan aktualisera arenadebatten och ger pengar som klubben väl behöver så har jag ett rent egoistiskt motiv: jag behöver något som stillar min HBK-absitinens mellan slutet av oktober och början av april. Och då är matcher som betyder något så oändligt mycket mer intressanta än träningsmatcher. Utländska ligor och europeiska cuper ger ingen lindring, för mig är HBK:s sista mål i en 5-0-vinst mot till exempel Assyriska mer värt än ett avgörande mål i Champions League-finalen.

Kom igen nu klubben och ta hem de två sista matcherna i allsvenskan så att vi supportrar får något att gotta oss åt under den mörka vintern!

onsdag 10 oktober 2007

Offside onside

Varje nummer av tidningen Offside är en njutning, men tyvärr har den annars utmärkta tidskriften haft klent med HBK-relaterat material genom åren. I senaste numret hjälps den kvoten upp. Ett längre Dusan-reportage, en kortare text om hur David Loriya värvades och en krönika av Kalmars Henrik Rydström som utgår från Jonas Wirmolas inställning. Skön läsning, även om ett uttalande av Dusan kan förskräcka en smula: "HBK säger att de inte har fått in några bud, men jag vet inte. Det kanske de har, fastän de inte säger det till mig. Det känns som att någon hindrar mig och det kan bara vara HBK. Någons fel måste det vara att jag inte blir proffs - och det är i varje fall inte mitt. Jag har hållit hög klass, jag är med i landslaget..."

För övrigt är det jobbigt med alla oavgjorda matcher nu. Vill man se det positivt så har vi fyra raka utan förlust nu. Ser man det negativt har vi en vinst på de tio senaste matcherna.

onsdag 3 oktober 2007

Två svenska rekord?

Jag utmanar alla att överbevisa mig, men jag är trots allt ganska säker på det här: HBK har satt två svenska rekord under 2007. Vilka då undrar ni? Jo, båda två handlar om oförmåga att göra mål:

1. 25 avslut mot mål under matchen mot Gefle i söndags är med största sannolikhet det högsta antalet avslut i en allsvensk match utan att ett lag lyckas spräcka nollan sedan avslutsstatistiken började föras.

2. Före detta HBK-forwarden Joel Johansson medverkade i 28 allsvenska matcher för HBK utan att kunna hitta nätet en enda gång. Han måste vara den forward genom tiderna som har medverkat i flest antal allsvenska matcher utan att lyckas göra mål. (Ja, jag vet att han knappast spelade 90 minuter i särskilt många matcher, men nu räknar jag antalet matcher han MEDVERKADE i. Och ja, jag vet också att han inte var forward i alla matcher, men en klar majoritet av chanserna fick han på topp).

Statistik är roligt.

tisdag 25 september 2007

Jag tar tillbaka

Jag borde veta bättre än att räkna ut klubben från guldstriden efter ett oavgjort resultat. Igår gick ju alla resultat HBK:s väg, och även om IFK Göteborg skulle vinna mot Gais ikväll finns faktiskt chansen kvar. En avslutning med fyra HBK-segrar lär med största sannolikhet innebära guld. Visst, det är knappast troligt att det blir fyra raka segrar, men omöjligt är det inte.

Heja Gais!

söndag 23 september 2007

Reflektioner efter BP

Ja, nu är guldet kört. Fast egentligen kanske 1-1 mot BP inte skulle ha kommit som en överraskning. HBK har ju bara en seger på de åtta senaste matcherna. Men säsongen är långt ifrån körd - en Royal League-plats skulle ju vara oerhört viktig.

Glädjeämnet igår var naturligtvis Ajsel Kujovic. Jag hade faktiskt glömt att han kunde vara så bra som han var igår. Och kanske kan han också bli en habil målskytt. Även om han fortfarande inte är någon striker i straffområdet är det ju inget fel på skottet.

Till nästa match vill jag gärna se Jesper Westerberg på plan igen. Och helst inte Sebastian Johansson, som i princip aldrig går ifrån en match utan att ha blivit varnad. När han som igår drar på sig ett kort efter nio minuter hämmas han i spelet resten av matchen.

lördag 22 september 2007

Fyra eller bättre

Royal League. Ett högtidligt namn, men knappast en turnering med någon kunglig glans. Ständigt hotad eftersom tv-bolagen inte är nöjda med tittarsiffrorna. Långt ifrån älskad av spelarna. Och inte heller tränarna är förtjusta.

Men Royal League är faktiskt oerhört viktig för HBK. Det var nämligen i samband med HBK:s deltagande i cupen premiäråret 2004 som fokus på allvar kom att hamna på hur erbarmligt dåligt Halmstad kommun har hanterat arenafrågan. Hemmamatcher som blev bortamatcher i Örebro och andra ställen tvingade upp arenadebatten på den politiska agendan. Ännu mer uppmärksamhet blev det naturligtvis när vi fick spela hemma borta även under Uefacupgruppspelet. Men det var Royal League-matcherna som drog igång det hela. Och resultatet blev bland annat att vi fick planvärme och att politikerna nu i alla fall talar om en ny arena.

Men nu, när arenafrågan för tillfället verkar lite svalare än förut, behöver temperaturen höjas några snäpp. Ytterligare några matcher som visar hur skandalöst dåliga förutsättningar HBK har kommer att ge ved på brasan och förhoppningsvis få folkopinionen att vakna igen. Och när folkopinionen vaknar, då vaknar politikerna också. Därför är det oerhört viktigt att vi blir minst fyra och får spela Royal League-matcher i vinter.

Nu slår vi BP i eftermiddag och tar oss ett steg närmare Royal League-platsen!

måndag 17 september 2007

Viktig poäng

Visst, vi kan vara besvikna efter 2-2 mot AIK. Men faktiskt var det viktigaste att inte förlora - då hade det som medierna har tjatat om faktiskt varit sant: att HBK är borta från guldet. Nu är vi två poäng från förstaplasten och gör Marcus Sahlman en stormatch idag så kanske det stannar vid två eller tre.

Hoppas att det kan lossna för Ajsel efter målet.

Senaste transferinformationen säger att sjuttonårige Niklas Backman är intressant. Samtidigt är tre år äldre Markus Gustafson fortfarande aktuell. Jag säger inte emot - vi behöver en ny mittback till nästa säsong eftersom Peter Larsson omöjligen kommer att vara kvar om ett år om han fortsätter som igår.

Noterar för övrigt att HBK har ändrat stavingen på vår kazak i målet. Egentligen borde hans namn stavas David Lorija på svenska, men eftersom HBK väljer den engelska transkriberingen Loriya gör jag det också framöver för att inte förvirra.

onsdag 12 september 2007

Ny back i sikte

Det blev inget med Oskar Rönningberg, som förlängde med HIF. Synd. Vi behöver en ny innerback för framtiden: Tommy Jönsson och Tomas Zvirgzdauskas håller högst ett par år till och all logik säger att Peter Larsson blir proffs inom kort.

HBK har dock ögonen på fler spelare och det senaste som har sipprat ut är att Östers Emin Nouri är en möjlig värvning. Fast ska vi värva en ny ytterback lär någon av dem som vi har försvinna. Emil Jensen till Falkenberg kanske?

fredag 7 september 2007

U21-landslagsman till HBK?

Transferfönstret är stängt, men naturligtvis slutar inte HBK att tänka på eventuella förstärkningar. Oskar Rönningberg i HIF låter som en riktig HBK-värvning. U21-landslagsspelaren kan vara på väg till klubben, och jag gissar att HBK därmed kallt räknar med att Peter Larsson försvinner i vinter eller nästa sommar.

Tråkigt för övrigt att Texas inte kommer tillbaka i år. Han var riktigt bra i somras.

lördag 1 september 2007

Slutsummering silly season

Plus:
En inlånad målvakt (David Loriya).
En ny mittfältare (Sebastian Johansson).

Minus:
En utlånad målvakt (Marcus Sahlman).
Två sålda anfallare (Emra Tahirovic och Joel Johansson).

Slutsummering:
HBK är lite svagare än innan transferfönstret öppnade, framför allt offensivt, men det har ändå varit en bra silly season med tanke på att varken Dusan Djuric eller Peter Larsson har lämnat - två spelare som jag fruktade att de skulle vara förlorade och som knappast spelar kvar i klubben om ett år.