onsdag 3 oktober 2007

Två svenska rekord?

Jag utmanar alla att överbevisa mig, men jag är trots allt ganska säker på det här: HBK har satt två svenska rekord under 2007. Vilka då undrar ni? Jo, båda två handlar om oförmåga att göra mål:

1. 25 avslut mot mål under matchen mot Gefle i söndags är med största sannolikhet det högsta antalet avslut i en allsvensk match utan att ett lag lyckas spräcka nollan sedan avslutsstatistiken började föras.

2. Före detta HBK-forwarden Joel Johansson medverkade i 28 allsvenska matcher för HBK utan att kunna hitta nätet en enda gång. Han måste vara den forward genom tiderna som har medverkat i flest antal allsvenska matcher utan att lyckas göra mål. (Ja, jag vet att han knappast spelade 90 minuter i särskilt många matcher, men nu räknar jag antalet matcher han MEDVERKADE i. Och ja, jag vet också att han inte var forward i alla matcher, men en klar majoritet av chanserna fick han på topp).

Statistik är roligt.

Inga kommentarer: