onsdag 27 mars 2024

En utlåning och en hel del att önska

Pontus Carlsson är en intressant talang, som dock aldrig fått chansen på riktigt. En utlåning till lillebror Falkenberg känns därför helt rätt. Förhoppningsvis kan han samla tillräcklig seniorerfarenhet för att sedan bli ett starkt alternativ för vårt mittfält. Lite oroande är det dock att hans kontrakt går ut efter säsongen, och risken finns att vi alltså inte får tillbaka honom även om vi skulle vilja.

Carlssons utlåning är sannolikt sista truppförändringen inför allsvenska starten om några dagar. Inför just premiären har jag, som jag brukar, lagt pengar på kvällstidningarnas allsvenska guide. I år nöjde jag mig dock med Aftonbladets, för Expressens verkade vara en nedbantad variant utan beskrivningar av alla spelare.

Efter en snabb titt kan man dock konstatera att Aftonbladets beskrivningar av spelarna lämnar en del övrigt att önska. Tomas Boakye sägs kunna ”spela på i princip alla defensiva positioner”. Är det någon som ser honom som mittback? Och är ytter, som han ofta spelar, en defensiv position? Gustav Friberg sägs ha ”bättre möjligheter till speltid i år” – trots att han i år knappt ens platsat på bänken mer än i någon enstaka försäsongsmatch. Birnir Snær Ingason, vår nästan enda renodlade ytter, uppges vara en anfallare. Dessutom tror jag att långt ifrån alla HBK:are är övertygade om att Ante G ”har, minst, en säsong till i sig som försvarsgeneral”.

Inga kommentarer: