söndag 23 januari 2011

Vi lär känna Pep

Tre förluster på de tre matcherna i Norge var knappast den start som vi hade hoppats på eller som Pep behövde. Naturligtvis är resultaten underordnade spelet i dagsläget, men visst hade vi alla (inklusive spelarna) mått lite bättre om vi nått något bättre resultat. Men Pep, just för att det är han, kommer nog att mötas av större tålamod än våra tidigare tränare.

Vad för slags svar Pep har fått av spelarnas insatser under turneringen vet jag inte. Själv har jag bara sett korta snuttar av matcherna, men har i alla fall fått kunnat bekanta mig något mer med vår tränares sätt att tänka fotboll. En trend jag upptäckt under turneringen är att Pep har lite nya idéer kring vilka positioner våra spelare passar på: Kujtim Bala, som setts som offensiv yttermittfältare, har fått chansen på ytterbacken, Mikael Rosén har plockats ner från innermittfältet till mittförsvaret och till och med Michael Görlitz har fått spela back. Pep har alltså konsekvent flyttat ner spelare längre ner i banan, vilket gör att vi får en offensivare uppställning även om vi inte ändrar formation.

Vi har också fått se Peps omtalade förmåga att satsa på unga, oerfarna spelare: förutom nämnda Kujtim Bala har Viktor Ljung fått stort förtroende och Ardian Rexhepi har fått debutera - och imponerat. Kul.

Och de som sett mer av matcherna än jag säger att Ivan Diaz är riktigt bra. Skönt.

Vad gäller de tre provspelarna, så verkar ingen ha fallit ur ramen, men knappast heller imponerat speciellt. Jag gissar att vi snart få se fler provspelare - HBK har ju tydligen en lista med spännande spelare.

Inga kommentarer: