måndag 2 november 2009

Orkar vi se framåt?

Det blev en passande avslutning på en usel säsong, en 1-3-förlust på hemmaplan mot ett bottenlag och därmed plats 13 i tabellen, endast tre poäng över kvalstrecket. Hade vi förlorat matchen mot Djurgården för en dryg månad sedan hade det faktiskt varit HBK som tvingats att kvala och frågan är hur det hade gått.

Nåja, nu är allt det där hypotetiskt. HBK spelar i allsvenskan 2010, det är det mest glädjande med årets säsong. Men det finns faktiskt vissa andra glädjeämnen: Emir Kujovic, Emil Salomonsson, Joe Sise och Johnny Lundberg har överraskat positivt på mig och lär alla vara kvar nästa säsong. Michael Görlitz har varit precis så bra som jag förväntade mig, men kommer garanterat att försvinna - han förtjänar en bättre omgivning.

Men det negativa överväger naturligtvis. Säsongen har kännetecknats av svagt spel nästan hela året, förutom en kort period i våras som i slutändan kom att rädda kontraktet. Rutinerade rävar som Magnus Bahne, Anselmo och Tommy Jönsson har underpresterat kapitalt. Publiken har röstat med fötterna och stannat hemma - det känns nästan pinsamt att fortsätta att kräva en ny arena. Men jag tror att ett beslut om en sådan nu behövs mer än någonsin, vi måste vi få in hopp och framtidstro i klubben som kan smitta av sig på omgivningen.

Janne Andersson har under säsongen fått ordentligt med kritik. Jag har ofta försökt att inte stämma in i klagokören, men en obehaglig känsla börjar gnaga sig in i mig: tänk om pöbeln har rätt? Den som vill se konservativa 4-4-2, slut med rockader och Janne Anderssons avgång. För det räcker med att lyssna på Mikael Rosén för att inse att spelarna håller med om åtminstone de två första kraven, och om man inte har spelartruppen med sig blir det svårt att nå önskat resultat.

När det gäller ordförande Ingemar Broström, ny för året, har jag svårt att komma med ett samlat betyg. Han måste dock ha en eloge för att ha sytt ihop samarbetet med Espanyol, även om första spelaren därifrån knappast blev en succé. Broström lanserar också en intressant målsättning i en intervju med Sveriges Radio - 45-50 gjorda mål per säsong. Han nämnder dock inget om antalet insläppta...

I samma intervju avslöjas att Ajsel Kujovic och Emil Jensen får lämna, knappast överraskande. Broström säger också att någon mittfältare och kanske någon anfallare ska tas in. Ska man gissa på att han tänker på Espanyol-killar? Mittfältare behöver vi definitivt, och ska vi värva en ny anfallare så tycker jag som sagt att vi i så fall även bör sälja vår överskattade brasse så att han inte står i vägen för våra unga talanger.

Så vad tror jag då om 2010? Ja, med gårdagens match på näthinnan är det faktiskt svårt att hoppas på något mer än nytt kontrakt - något jag inte har känt sedan 1990-talets början. Å andra sidan - jag trodde ju på guldstrid i år så jag kan förhoppningsvis ha lika kapitalt fel nästa år.

Inga kommentarer: