IFK Norrköping tog 57 poäng i allsvenskan förra året. HBK tog 46 poäng i superettan. Ändå var det en ytterst jämn match vi fick beskåda. Visst fick vi stryk – men efter en fin prestation som mycket väl kunde, och kanske till och med borde, ha gett poäng.
Särskilt vår högerkant blomstrade. Ljung:en må ha vissnat, men radarpartet Krokus blommade ut istället. Samuel Kroon var bäst i HBK idag. Teknik, fart, spelsinne och duellskicklighet. Vid ett tillfälle vände han bort nästan hälften av Norrköpings utespelare i en enda aktion. Kroon kommer att bli en sensation i år, det törs jag nästan lova. Och bakom honom var Edvin Kurtulus också strålande och gav inte kompisen Sead Haksabanovic något utrymme att briljera.
söndag 23 februari 2020
fredag 21 februari 2020
Ideella slår professionella
HBK:s kommunikation har, som jag tidigare noterat, fått sig ett lyft sedan den professionella kommunikatören fick lämna och ideella krafter tog över. Något förvånande kanske, men glädjande.
Samma övertag för de ideella krafterna kan noteras inom mediemarknaden. Medan gratispodden Stigs himmel numera håller riktigt hög klass och i princip är ett måste för HBK-intresserade har betaltidningen HP inte fått ut en enda artikel om spridningsområdets största lag på SEX dagar, trots att tävlingssäsongen sätter igång om bara någon dag (nej, en notis om att damlagets träningsmatch är inställd räknas inte). Inte bara förvånande, utan faktiskt deprimerande svagt. Och det drar ett löjes skimmer över tidningen att man idag på morgonen skickade ut ett mejl med rubriken ”Vi älskar den lokala sporten”.
Samma övertag för de ideella krafterna kan noteras inom mediemarknaden. Medan gratispodden Stigs himmel numera håller riktigt hög klass och i princip är ett måste för HBK-intresserade har betaltidningen HP inte fått ut en enda artikel om spridningsområdets största lag på SEX dagar, trots att tävlingssäsongen sätter igång om bara någon dag (nej, en notis om att damlagets träningsmatch är inställd räknas inte). Inte bara förvånande, utan faktiskt deprimerande svagt. Och det drar ett löjes skimmer över tidningen att man idag på morgonen skickade ut ett mejl med rubriken ”Vi älskar den lokala sporten”.
lördag 15 februari 2020
Bäst i Halland
Vi må ligga i superettan, men under denna försäsong har vi slagit båda de halländska allsvenska lagen övertygande. Dessutom har länets fyra fått stryk. Visserligen är det bara försäsong, men ändå ytterst lovande inför den i princip helhalländska cupgruppen (HBK, FFF, Tvååker och Halmstad Nordöstra).
fredag 14 februari 2020
Sitt still i båten!
Viktor Ljung har fått lovord under försäsongen. Men nu är han korsbandsskadad och sannolikt borta i princip hela säsongen, även om Simon Bakkioui tror att det kan bli lite tidigare. Mycket tråkigt.
Ytterbackspositionen är inte den vi har allra flest alternativ, men jag tycker ändå att vi ska sitta stilla i båten. Edvin Kurtulus är helt okej som högerback, Thomas Boakye är ett annat alternativ och Jacob Olsson har gjort det bra i ungdomslagen. Det räcker.
Ytterbackspositionen är inte den vi har allra flest alternativ, men jag tycker ändå att vi ska sitta stilla i båten. Edvin Kurtulus är helt okej som högerback, Thomas Boakye är ett annat alternativ och Jacob Olsson har gjort det bra i ungdomslagen. Det räcker.
onsdag 29 januari 2020
Insläppta mål, härlig träning och gulligt twittrande
Försäsongen har flutit på och vi har programenligt fått stryk av FC Köpenhamn och slagit Tvååker. FCK var rejält mycket bättre än HBK, men jag tycker ändå att vi gjorde en helt okej match. Å andra sidan var vi mycket bättre än Tvååker, dock utan att kunna skapa så särskilt många heta chanser.
Lite oroande att vi, trots två matcher mot lag i lägre divisioner, fortfarande inte klarat att hålla nollan.
Kul för Samuel Kroon att få göra mål så tidigt, även om det nästan skulle kunna klassificeras som självmål.
Gabriel Wallentin såg intressant ut. Men oj, så tuff konkurrensen är i mittförsvaret.
Robin Östlind var jag lite orolig för för någon vecka sedan. Nu har han i alla fall fått spela, dock utan att utmärka sig speciellt.
Härligt att höra om den hårda träningen och dess positiva effekter från både Dusan Djuric och Alexander Berntsson. Samtidigt kan jag inte låta bli att lite förbittrat tänka på de senaste bortkastade åren, då vi uppenbarligen inte tränat särskilt mycket.
Till sist: Visst är det lite gulligt att våra startelvor numera ser ut som en samling för ett P11-lag, när bara förnamnen på spelarna skrivs ut av HBK:s officiella Twitterkonto. Men jag skulle nog ändå föredra det lite mer klassiska att efternamnen används, med en förnamnsinitial om så är nödvändigt för att skilja två spelare åt.
Lite oroande att vi, trots två matcher mot lag i lägre divisioner, fortfarande inte klarat att hålla nollan.
Kul för Samuel Kroon att få göra mål så tidigt, även om det nästan skulle kunna klassificeras som självmål.
Gabriel Wallentin såg intressant ut. Men oj, så tuff konkurrensen är i mittförsvaret.
Robin Östlind var jag lite orolig för för någon vecka sedan. Nu har han i alla fall fått spela, dock utan att utmärka sig speciellt.
Härligt att höra om den hårda träningen och dess positiva effekter från både Dusan Djuric och Alexander Berntsson. Samtidigt kan jag inte låta bli att lite förbittrat tänka på de senaste bortkastade åren, då vi uppenbarligen inte tränat särskilt mycket.
Till sist: Visst är det lite gulligt att våra startelvor numera ser ut som en samling för ett P11-lag, när bara förnamnen på spelarna skrivs ut av HBK:s officiella Twitterkonto. Men jag skulle nog ändå föredra det lite mer klassiska att efternamnen används, med en förnamnsinitial om så är nödvändigt för att skilja två spelare åt.
söndag 19 januari 2020
Tankar efter en årspremiär
En årspremiär är alltid en höjdpunkt, och vi inledde på bästa sätt med en 3-1 seger mot LBK. Själv har jag tyvärr inte tittat på mer än sammandraget, men vissa tankar dyker ändå upp.
Fint att se våra tre unga, egenfostrade, offensiva talanger göra mål. Dessutom var det första a-lagsmålet för både Alexander Johansson och Oliver Hintsa. Kul! Kan man hoppas att någon av dem får en liknande utveckling som RWP under de kommande åren?
Thomas Boakye, som jag trott framför allt skulle konkurrera i försvaret i år, fick spela högerytter. HP uppger att det är Boakye och Hintsa som tävlar om högerytterplatsen, vilket – om det stämmer – är lite överraskande för mig. Jag hade nämligen trott att nyförvärven Samuel Kroon och Robin Östlind var förstaalternativen på kanterna. Men medan Kroon får beröm av Magnus Haglund över att ha tränat på ambitiöst redan innan säsongen startat, så saknades Östlind helt i första matchtruppen och sägs enligt Haglund behöva ”några träningar till innan han spelar match”. Det låter lite illavarslande, faktiskt. Har Östlind slöat under ledigheten? Inte den bästa starten, i så fall.
Precis som Boakyes placering på yttern överraskade mig så var det också med viss förvåning som jag såg att Edvin Kurtulus spelade ytterback. Visst gjorde han det helt okej där i fjol, men jag trodde ändå att det var som mittback han främst skulle konkurrera i år. Men med Boakye högre upp i planen är Kurtulus så klart betydligt närmare en startplats som högerback även framöver. Konkurrensen om positionen är dock fortfarande hård, i första hand med Viktor Ljung och Jacob Olsson.
För övrigt är det kul att se att truppen på hemsidan nu är uppdaterad, och att spelarna fått fylligare presentationer än vad de hade tidigare. Härligt om hemsidan kan få ett lyft när ideella krafter tagit över från inhyrda konsulter.
Fint att se våra tre unga, egenfostrade, offensiva talanger göra mål. Dessutom var det första a-lagsmålet för både Alexander Johansson och Oliver Hintsa. Kul! Kan man hoppas att någon av dem får en liknande utveckling som RWP under de kommande åren?
Thomas Boakye, som jag trott framför allt skulle konkurrera i försvaret i år, fick spela högerytter. HP uppger att det är Boakye och Hintsa som tävlar om högerytterplatsen, vilket – om det stämmer – är lite överraskande för mig. Jag hade nämligen trott att nyförvärven Samuel Kroon och Robin Östlind var förstaalternativen på kanterna. Men medan Kroon får beröm av Magnus Haglund över att ha tränat på ambitiöst redan innan säsongen startat, så saknades Östlind helt i första matchtruppen och sägs enligt Haglund behöva ”några träningar till innan han spelar match”. Det låter lite illavarslande, faktiskt. Har Östlind slöat under ledigheten? Inte den bästa starten, i så fall.
Precis som Boakyes placering på yttern överraskade mig så var det också med viss förvåning som jag såg att Edvin Kurtulus spelade ytterback. Visst gjorde han det helt okej där i fjol, men jag trodde ändå att det var som mittback han främst skulle konkurrera i år. Men med Boakye högre upp i planen är Kurtulus så klart betydligt närmare en startplats som högerback även framöver. Konkurrensen om positionen är dock fortfarande hård, i första hand med Viktor Ljung och Jacob Olsson.
För övrigt är det kul att se att truppen på hemsidan nu är uppdaterad, och att spelarna fått fylligare presentationer än vad de hade tidigare. Härligt om hemsidan kan få ett lyft när ideella krafter tagit över från inhyrda konsulter.
lördag 4 januari 2020
Igor är den bäste
Vem är bäste spelaren under 2000-talet? frågar sig hemsidan. Förutom att det är lite märkligt att utse den bäste de senaste 20 åren (varför inte 10, 25, 30 eller 50) är det en intressant fråga att fundera över. Man kan välja spelare som haft stor betydelse för klubben under lång tid, och då är det svårt att gå förbi Tommy Jönsson. Man kan välja en egen talang som dominerat både här hemma och utomlands, och då landar man på Dusan Djuric. Men jag väljer att tolka det precis som det står – och då går det inte att välja någon annan än Igor Sypniewski. Även om hans glansperiod hos oss blev kort så har jag aldrig sett en bättre spelare i en HBK-tröja.
Och så något helt annat: När Discovery tog över svenska fotbollsrättigheterna påstod man att det skulle bli billigare än hos Cmore. Nu ser vi resultatet – priset höjs från från 199 kronor till 349 kronor i månaden, alltså en prisökning på över 75 procent. En smärre skandal, faktiskt.
Och så något helt annat: När Discovery tog över svenska fotbollsrättigheterna påstod man att det skulle bli billigare än hos Cmore. Nu ser vi resultatet – priset höjs från från 199 kronor till 349 kronor i månaden, alltså en prisökning på över 75 procent. En smärre skandal, faktiskt.
Etiketter:
Dusan Djuric,
Igor Sypniewski,
Nostalgi,
Tommy Jönsson
tisdag 31 december 2019
Analys av truppen inför 2020
Ett decennium är till ända och det är dags att blicka framåt mot nästa. Detta är traditionellt en tid av förväntningar och förhoppningar på vårt lag. Kommande år tror jag faktiskt att våra förhoppningar kan infrias. Vi verkar ha värvat klart och det största problemet med truppen, som jag ser det, är att den är för stor – totalt 26 man. Av 24 utespelare kommer en tredjedel vara helt utanför matchtruppen och bara drygt hälften få spela (max 13 utespelare, inklusive avbytare). Samtidigt är 8 av 11 i startelvan i princip givna. Om vi 2020 fortsätter att ha ytterst få avstängningar (totalt bara 4 under 2019) och ganska få skador så är risken stor att en handfull spelare blir helt eller nästan helt utan speltid 2020. Här skulle det nog inte vara dumt med en eller ett par utlåningar eller försäljningar.
Nåväl, nu sätter vi igång. Så här ser jag på lagdel för lagdel.
Målvakt
Malkolm Nilsson är sympatisk, intressant att lyssna på (hos Stigs himmel), en stor HBK-supporter och en habil målvakt. Han är medveten om sina misstag och blir allt mer erfaren. Han kommer sannolikt aldrig att bli en supermålvakt, men duger gott under 2020. Andrekeepern Malte Påhlsson fick ett (ganska misslyckat) inhopp 2019. Han är ung och kan säkert utvecklas, men känns ändå minst ett steg bakom Nilsson.
Ytterbackar
En relativt bred uppsättning alternativ finns. Andreas Bengtsson kom i år tillbaka i gott slag och är – om han håller samma klass 2020 – given till vänster. På högerbacken är det inte lika givet vem som tar vid efter Jesper Westerbergs pensionering. Min gissning är att återvändaren Viktor Ljung blir förstavalet. Thomas Boakye, som oftast spelade ytter under 2019, är också ett alternativ. Edvin Kurtulus gjorde flera helt okej insatser här under 2019, men är kanske i första hand tänkt som mittback. Jacob Olsson är upplockad från juniorerna. Även Isac Larsson – som 2020 fortfarande är tonåring trots att det blir hans tredje säsong i a-laget – kan hoppa in på ytterbackspositionerna.
Mittback
Trots att Peter Larsson pensionerats är det trångt, trångt här. Andreas Johansson, som inte missat en match på över fyra år, gör säkert 30 matcher även 2020. Alexander Berntsson, som hade en riktigt fin höst, känns given bredvid. Därför lär det bli begränsad speltid för Andreas Hadenius och den unga trion Edvin Kurtulus, Gabriel Wallentin och Isac Larsson. Även Viktor Ljung sägs numera vara kapabel som mittback.
Yttermittfält
Vår tunnaste position under 2019, då vi oftast fick ta in spelare från andra positioner här. Nu har vi värvat två utpräglade yttrar, Robin Östlind och Samuel Kroon, och mitt tips är att de får chansen i startelvan, åtminstone i inledningen av säsongen. Men även flera egenfostrade, unga yttrar finns också att tillgå: Emil Tot Wikström, Isac Harrysson, Oliver Hintsa. Andra alternativ är årets vikarierande yttermittfältare Erik Ahlstrand och Thomas Boakye. Även Jonathan Svedberg kan kanske få en del speltid här.
Innermittfält
Liksom i mittförsvaret är startspelarna giva: Joel Allansson och Dusan Djuric. Det betyder att det – återigen precis som i mittförsvaret – kan bli begränsat med speltid för Andreas Hadenius och en ung trio: Erik Ahlstrand, Jonathan Svedberg och Oscar Petersson. Det känns inte helt lyckat för dessa unga spelares utveckling. De har ju alla tre, trots sin ungdom, fått en hel del speltid i a-laget redan och ett år av bänknötande är inte optimalt. Utlåning av en av dem?
Anfall
Ännu en position med stenhård konkurrens. RWP och Mikael Boman är sannolikt superettans hetaste anfallspar. Bakom dem finns Sadat Karim, som – även om 2019 var något misslyckat – tidigare visat att han är en målskytt av rang. Och så finns ungdomarna Alexander Johansson och Oliver Hintsa. Johan Oremo är inte formellt avskriven, men jag har mycket svårt att se att det finns plats för honom.
Nåväl, nu sätter vi igång. Så här ser jag på lagdel för lagdel.
Målvakt
Malkolm Nilsson är sympatisk, intressant att lyssna på (hos Stigs himmel), en stor HBK-supporter och en habil målvakt. Han är medveten om sina misstag och blir allt mer erfaren. Han kommer sannolikt aldrig att bli en supermålvakt, men duger gott under 2020. Andrekeepern Malte Påhlsson fick ett (ganska misslyckat) inhopp 2019. Han är ung och kan säkert utvecklas, men känns ändå minst ett steg bakom Nilsson.
Ytterbackar
En relativt bred uppsättning alternativ finns. Andreas Bengtsson kom i år tillbaka i gott slag och är – om han håller samma klass 2020 – given till vänster. På högerbacken är det inte lika givet vem som tar vid efter Jesper Westerbergs pensionering. Min gissning är att återvändaren Viktor Ljung blir förstavalet. Thomas Boakye, som oftast spelade ytter under 2019, är också ett alternativ. Edvin Kurtulus gjorde flera helt okej insatser här under 2019, men är kanske i första hand tänkt som mittback. Jacob Olsson är upplockad från juniorerna. Även Isac Larsson – som 2020 fortfarande är tonåring trots att det blir hans tredje säsong i a-laget – kan hoppa in på ytterbackspositionerna.
Mittback
Trots att Peter Larsson pensionerats är det trångt, trångt här. Andreas Johansson, som inte missat en match på över fyra år, gör säkert 30 matcher även 2020. Alexander Berntsson, som hade en riktigt fin höst, känns given bredvid. Därför lär det bli begränsad speltid för Andreas Hadenius och den unga trion Edvin Kurtulus, Gabriel Wallentin och Isac Larsson. Även Viktor Ljung sägs numera vara kapabel som mittback.
Yttermittfält
Vår tunnaste position under 2019, då vi oftast fick ta in spelare från andra positioner här. Nu har vi värvat två utpräglade yttrar, Robin Östlind och Samuel Kroon, och mitt tips är att de får chansen i startelvan, åtminstone i inledningen av säsongen. Men även flera egenfostrade, unga yttrar finns också att tillgå: Emil Tot Wikström, Isac Harrysson, Oliver Hintsa. Andra alternativ är årets vikarierande yttermittfältare Erik Ahlstrand och Thomas Boakye. Även Jonathan Svedberg kan kanske få en del speltid här.
Innermittfält
Liksom i mittförsvaret är startspelarna giva: Joel Allansson och Dusan Djuric. Det betyder att det – återigen precis som i mittförsvaret – kan bli begränsat med speltid för Andreas Hadenius och en ung trio: Erik Ahlstrand, Jonathan Svedberg och Oscar Petersson. Det känns inte helt lyckat för dessa unga spelares utveckling. De har ju alla tre, trots sin ungdom, fått en hel del speltid i a-laget redan och ett år av bänknötande är inte optimalt. Utlåning av en av dem?
Anfall
Ännu en position med stenhård konkurrens. RWP och Mikael Boman är sannolikt superettans hetaste anfallspar. Bakom dem finns Sadat Karim, som – även om 2019 var något misslyckat – tidigare visat att han är en målskytt av rang. Och så finns ungdomarna Alexander Johansson och Oliver Hintsa. Johan Oremo är inte formellt avskriven, men jag har mycket svårt att se att det finns plats för honom.
torsdag 26 december 2019
En högtidsstund med ett slarvfel
En återkommande högtidsstund som HBK-medlem är att bläddra igenom Kvasten, som alltid dyker upp strax före jul. Inte minst är det riktigt roligt att botanisera bland den omfattande statistiken.
I år var det som gjord mig allra mest glad dock inte själva tidningen, utan ett av de medföljande lösbladen, där HBK efterlyser fler personer som vill engagera sig och listar mängder med uppgifter som det behövs folk till. Ideellt arbete, med stort engagemang från många, istället för att några få ska utföra arbete professionellt känns som helt rätt väg mot framtiden.
Smolk i glädjebägaren är dock att HP:s påhitt om bortamatchen mot Dalkurd letat sig in i Kvastens beskrivning av matchen. I all framtid kommer det alltså i vår officiella årsskrift stå att Allansson bortdömda mål kom på övertid när vi låg under, trots att sanningen är en annan.
I år var det som gjord mig allra mest glad dock inte själva tidningen, utan ett av de medföljande lösbladen, där HBK efterlyser fler personer som vill engagera sig och listar mängder med uppgifter som det behövs folk till. Ideellt arbete, med stort engagemang från många, istället för att några få ska utföra arbete professionellt känns som helt rätt väg mot framtiden.
Smolk i glädjebägaren är dock att HP:s påhitt om bortamatchen mot Dalkurd letat sig in i Kvastens beskrivning av matchen. I all framtid kommer det alltså i vår officiella årsskrift stå att Allansson bortdömda mål kom på övertid när vi låg under, trots att sanningen är en annan.
onsdag 4 december 2019
Ung satsning fortsätter – och truppen växer
Vi fortsätter att satsa på våra yngre spelare. Ytterbacken Jacob Olsson flyttas upp i a-lagstruppen och Erik Ahlstrand skriver på ett nytt treårskontrakt. Fina nyheter båda två.
Men nu är ju truppen extremt bred. Närmare en tredjedel av spelarna riskerar att bli nästan helt utan speltid under 2020. Frågan är om Jacob Olsson, Gabriel Wallentin, Isac Larsson, Isac Harrysson och Oliver Hintsa får spela något alls i serien. Och hur många matcher gör Alexander Johansson, Oscar Petersson och Edvin Kurtulus? Samtidigt vill vi ju inte slarva bort alla dessa talangfulla ungdomar. Vi borde nog låna ut kanske två-tre av dem.
Men nu är ju truppen extremt bred. Närmare en tredjedel av spelarna riskerar att bli nästan helt utan speltid under 2020. Frågan är om Jacob Olsson, Gabriel Wallentin, Isac Larsson, Isac Harrysson och Oliver Hintsa får spela något alls i serien. Och hur många matcher gör Alexander Johansson, Oscar Petersson och Edvin Kurtulus? Samtidigt vill vi ju inte slarva bort alla dessa talangfulla ungdomar. Vi borde nog låna ut kanske två-tre av dem.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)