måndag 5 februari 2024

Egna produkter mot islänningar

Två egna mittfältstalanger ut, två mittfältsislänningar in. Så ser det ut att bli nu när det verkar vara klart även med Gisli Eyjolfsson.

Enligt databasen Transfermarkt ska Eyjolfsson framför allt ha spelat centralt och till vänster på mittfältet, men faktiskt verkar han ha gjort matcher på nästan alla positioner på hela planen och Magnus Haglund säger att han kan spela på alla fyra mittfältspositioner. Det kan nog bli en nyttig spelare i vår trupp, som jag gissar är i princip färdig nu – även om möjligen Amir Al-Ammari kan vara på väg bort.

Utanför planen har Magnus Haglund fått förlängt i två år till. Haglund är en person som verkligen polariserar HBK:arna – många är mycket förtjusta, andra starkt kritiska. Själv står jag i mitten, ser både bra och dåliga sidor. Han har lyckats med en del och årets trupp ser riktigt spännande ut, men de senaste åren har också bjudit på bakslag och frustration hos oss supportrar.

Totalt sett landar jag i att det inte är fel att han nu får förlängt. Det känns som att både laget och klubben utvecklas i rätt riktning och i det är Haglund är viktig pusselbit. Det hade dessutom kunnat bli en knepig situation med en manager med ett utgående kontrakt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hbk har sakta men säkert blivit bättre och bättre under Haglunds regi. Magnus tog över ett hbk i spillror när laget log på nedflyttnings-plats i superettan!! Oerhört viktigt att Haglund väljer att fortsätta med bygget. Hoppas nu att han vågar släppa fram både kurtulus dy och Ahlstrand dy. Två stortalanger. Albin måste få ett nytt kontrakt innan säsongen startar. Kontrakt på Minst 4 år. Slår dessa pojkar igenom med långa kontrakt så kan dem nog säljas till fantasisummor!

Exil sa...

Jag hoppas också att nya talanger släpps fram i a-laget – det är väl en av de punkterna där Haglund inte levererat fullt ut. Även om några unga spelare fått chansen under hans tid så kan nog ingen säga att han är en tränare som ger många unga chansen.
Albin Ahlstrand hoppas jag personligen mycket på. Jag har hört en hel del gott om honom och jag hoppas att han kan knipa platsen till höger som storebror lämnat vakant.