torsdag 11 augusti 2011

Det albanska HBK och fastan

En intressant detalj med HBK:s trupp är att en stor del av de unga spelarna som spelat i a-laget i år har albanska rötter. Om inte min känsla för språk sviker mig så är Anel Raskaj, Kujtim Bala, Shkodran Maholli och Ardian Rexhepi albanska namn, och jag är tämligen säker på att de alla har sitt ursprung i Kosovo. Detta är naturligtvis ett intressant faktum i sig, men extra intressant just nu, när vi befinner oss mitt i muslimernas fastemånad ramadan. Det skulle vara intressant att veta vilka av de här spelarna som är praktiserande muslimer och alltså avstår från att äta och dricka så länge solen är uppe. Det borde påverka deras förmåga att spela fotboll.

1 kommentar:

Peter sa...

Mig veterligen är ingen av dem det. Ajsel var det ju däremot, vilken antagligen är en förklaring till hans många skador - utan tillräckligt med tillförd energi hänger musklerna inte med, Ljungberg hade ju samma problem eftersom han var för dålig på att äta ordentlig frukost. Kontrasten Ajsel-Emir var ju tydlig - den senare respekterade inte ramadan.