tisdag 2 juni 2009

Var är brudarna? Och grabbarna?

Var är brudarna? Den frågan ställdes i en klassisk reklamfilm som åtminstone alla över 20 år har en relation till. Samma fråga, något modifierad, kan ställas när det gäller HBK - var är brudarna? Och grabbarna? Ja, var är egentligen alla? Publiksiffror som 3504 (Gefle) och 3852 (Örebro) har vi knappt upplevt sedan den där OLW-reklamens dagar. Snittet är just nu usla 4709. Som trogna bloggläsare vet tjatar jag gärna om att vi behöver en ny arena, men håller sig publiksiffrorna på den här nivån känns det nästan löjligt att fortsätta den kampanjen.

Så varför är det så här? Är det den låga tabellpositionen? Är det den ekonomiska krisen? Eller tycker en stor del av den vanliga publiken som de gnällspikar som på forum och andra ställen stolt deklarerar att de inte tänker sätta sin fot på Örjan förrän Janne Andersson är borta? Mest troligt är en kombination av det jag har nämnt och andra orsaker. Men vad få verkar förstå är att denna svaga publikuppslutning river stora hål i HBK:s kassakista. Folk kräver förstärkningar till höger och vänster, utan att inse att en allsvensk fotbollsklubb i dagens läge faktiskt ska vara nöjd med att kunna behålla den trupp man har, särskilt när man har så låga publiksiffror som HBK har just nu. Det räcker med att titta på vissa lag i huvudstaden för att inse att det knappast är "spenderbyxorna på!" som gäller.

Förresten - ni som vill se förstärkningar, vilken position ska vi förstärka? Jag måste erkänna att jag tycker att vi har en spännande trupp: ett fantastiskt talangfullt mittfält, många unga lovande anfallare och en målvakt som har kapacitet att vara bäst i serien. Årets besvikelse är naturligtvis Anselmo. Hade han levererat som i fjol hade vi varit på medaljplats idag, men det är för tidigt att ge upp om honom redan nu. OK, en skicklig mittback hade jag inte sagt nej till och vill Peter Larsson komma hem på lån tar jag emot honom med öppna armar. Men i övrigt måste jag säga att jag tror på den trupp som vi har nu.

Inga kommentarer: