onsdag 27 juni 2012
Kvällsposten hittar på nya övergångsregler?
Gudjon Baldvinsson ryktas vara på väg till HIF för att spela Champions League-kval, påstår Kvällposten. Men en spelare får väl inte byta klubb två gånger under en säsong? Antalet övergångar är begränsat till en per spelare under tiden 15 november till och med 14 november påföljande år, står det på Svenska Fotbollförbundets hemsida. Är reglerna ändrade eller fabulerar Kvällsposten?
måndag 25 juni 2012
Hörnmålshattrick gav en poäng
Det är rysligt skönt att vi är så farliga på fasta situationer, för annars hade dagens match mot Landskrona kunnat bli riktigt pinsam. På något sätt kändes det som att tändningen inte var hundra procent idag, med mängder av slarv i framför allt första halvlek. Men det är en styrka att vi kan ta poäng på bortaplan trots att spelet inte stämmer.
Typiskt att vi släpper in tre mål när mittbacksparet som jag förespråkat får chansen igen. Tänker Richard Magyar för mycket på att han snart kan försvinna till utlandet?
Anfallsduon Mikael Boman och Gudjon Baldvinsson har skämt bort oss med fina prestationer, men idag var de inte riktigt i slag. Och en väldigt onödig varning för snack på Baldvinsson som gör att han är avstängd i derbyt mot FFF nästa vecka.
Typiskt att vi släpper in tre mål när mittbacksparet som jag förespråkat får chansen igen. Tänker Richard Magyar för mycket på att han snart kan försvinna till utlandet?
Anfallsduon Mikael Boman och Gudjon Baldvinsson har skämt bort oss med fina prestationer, men idag var de inte riktigt i slag. Och en väldigt onödig varning för snack på Baldvinsson som gör att han är avstängd i derbyt mot FFF nästa vecka.
torsdag 21 juni 2012
Bombardemang från Nordatlanten
Det var ett ordentligt tryck mot Assyriskas mål idag, där för övrigt vår gamle keeper Robin Malmkvist gjorde en fin insats. De avgörande prestationerna stod Kiddi Steindorsson (två mål), Gudjon Baldvinsson (ett mål, en framspelning) och Ryan Miller (två assist) för - 100 procent Nordatlanten, således.
Sex insläppta på nio matcher, 0,67 mål i genomsnitt, med Richard Magyar och Johnny Lundberg i mittförsvaret. Fyra insläppta på tre matcher, 1,33 mål i genomsnitt, med Michael Svensson och Johnny Lundberg i mittförsvaret. En slump?
Sex insläppta på nio matcher, 0,67 mål i genomsnitt, med Richard Magyar och Johnny Lundberg i mittförsvaret. Fyra insläppta på tre matcher, 1,33 mål i genomsnitt, med Michael Svensson och Johnny Lundberg i mittförsvaret. En slump?
lördag 16 juni 2012
Nya förutsättningar i arenafrågan
HBK fortsätter att lobba mot kommunens politiker för att få dem att ta ett vettigt beslut i arenafrågan. Det mest intressanta som framkommer i HBK:s brev till politikerna i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen är att det finns en möjlighet att få dispens med arenakraven fram till 2016. Det betyder alltså att det fortfarande finns tid att utreda vidare så att slutresultatet blir tillfredsställande. Hoppas nu att politikerna inte drivs av prestige, utan faktiskt tar till sig av väl underbyggda argument.
Jag måste dock säga att det är ytterst pinsamt att styrelsen på minst ett ställe i brevet glömt vad klubben heter. Jag påminner gärna om ett av mina allra första blogginlägg.
För övrigt vill jag ge en eloge till Bollklubben Support för att man står upp mot de få promille av publiken på Örjan som tycker att det är mer spännande med rök än fotboll.
Jag måste dock säga att det är ytterst pinsamt att styrelsen på minst ett ställe i brevet glömt vad klubben heter. Jag påminner gärna om ett av mina allra första blogginlägg.
För övrigt vill jag ge en eloge till Bollklubben Support för att man står upp mot de få promille av publiken på Örjan som tycker att det är mer spännande med rök än fotboll.
lördag 9 juni 2012
Stabil seger i derbyt
Peter Nyström tycker att vi är som Ryssland. Jag vet inte om jag kan hålla med, men våra resultat denna helg blev ungefär desamma. 3-1-segern mot Varberg kom efter en stabil insats, och jag var aldrig orolig, inte ens efter Varbergs ledningsmål. Det är en underbar känsla att för första gången på flera år ha tilltro till laget.
Om vi ska fortsätta EM-liknelserna: hur tusan kunde Varbergs målvakt klara sig undan målchansutvisning, när Polens målvakt fick rött för en likadan situation?
Michael Svensson hade stora problem idag. Jag hoppas verkligen att Richard Magyar inte sticker i sommar, och att Christian Järdler snart är redo för startelvan igen.
Ryan Miller välförtjänt utsedd till bäste HBK:are. Antingen har han lyft sitt spel flera klasser det här året, eller så passar han helt enkelt bättre i superettan än allsvenskan. Jag minns att Ljungskile var väldigt förtjusta i honom när han spelade där.
Om vi ska fortsätta EM-liknelserna: hur tusan kunde Varbergs målvakt klara sig undan målchansutvisning, när Polens målvakt fick rött för en likadan situation?
Michael Svensson hade stora problem idag. Jag hoppas verkligen att Richard Magyar inte sticker i sommar, och att Christian Järdler snart är redo för startelvan igen.
Ryan Miller välförtjänt utsedd till bäste HBK:are. Antingen har han lyft sitt spel flera klasser det här året, eller så passar han helt enkelt bättre i superettan än allsvenskan. Jag minns att Ljungskile var väldigt förtjusta i honom när han spelade där.
tisdag 5 juni 2012
Varbergarna tio gånger fler
Jag ville se lite uppladdning inför HBK:s första derby på 20 år, men det är fortfarande nästan knäpptyst i alla kanaler. Så jag får väl slänga in en egen brandfackla: HBK:s supporterklubb BK Support har enligt egna uppgifter 55 medlemmar, medan Varbergs Bois supporterklubb Klacksparken enligt egna uppgifter har över 500 medlemmar, alltså närmare tio gånger så många. Hur kan det vara möjligt?
söndag 3 juni 2012
Tagga upp inför derbyt!
Om mindre än en vecka ska HBK spela första Hallandsderbyt på två decennier. Men på hemsidan nämns inte matchen mot Varbergs Bois med ett ord. Märkligt. HBK borde naturligtvis bygga upp förväntningar med texter och tv-inslag, kontinuerligt berätta hur många biljetter som har sålts och lägga in en direktlänk till biljettförsäljningen till matchen på Ticnets hemsida. Med rätt marknadsföring och fint väder kan det kanske bli en femsiffrig publiksiffra, särskilt som både hemmalaget och bortalaget har börjat serien bra.
För övrigt är det riktigt kul att Peter Nyström bloggar på Offside i juni. Gå in och läs om hur han "sålde" Christian Järdler till Häcken.
För övrigt är det riktigt kul att Peter Nyström bloggar på Offside i juni. Gå in och läs om hur han "sålde" Christian Järdler till Häcken.
Etiketter:
Christian Järdler,
Hemsidan,
Häcken,
Offside,
Peter Nyström,
Publik,
Varberg
lördag 26 maj 2012
75 miljoner som gör mer skada än nytta
Arenafrågan har inte varit på tapeten under senare tid, och det är kanske inte så underligt när vi bara haft drygt 2000 åskådare per match i år. Men att lösa arenasituationen är naturligtvis fortfarande en ödesfråga om HBK återigen ska kunna bli en kraft att räkna med i svensk fotboll. Därför är det beklämmande att läsa att kommunen tänker spendera 75 miljoner kronor på att rusta upp Örjans vall istället för att låta de pengarna bli en grundplåt för en ny arena på Sannarp. HBK:s styrelse redovisar tydligt varför Sannarpsalternativet är att föredra. Även om det naturligtvis är en partsinlaga så ser jag inte hur kommunen kan argumentera emot, om inte politikerna tänker extremt kortsiktigt. Ifall kommunen trots allt bestämmer sig för att plöja ner de 75 miljonerna i Örjans vall är det en smärre katastrof, eftersom det i praktiken kommer att innebära att vi inte inom överskådlig tid kommer att få en ny arena. Har kommunen lagt 75 miljoner på att renovera Örjan så kommer man naturligtvis att fortsätta att lappa och laga den gamla arenan - vilket man kommer att behöva göra eftersom kommunens egen utredning visar att det krävs insatser för 130 miljoner kronor - och vi glömma kommunala pengar till en ny arena, även om det skulle gå att hitta andra delfinansiärer.
torsdag 24 maj 2012
Porslin eller schlager?
Det är en njutning att se på Superettans tabell just nu. Jag kan erkänna att jag har tvivlat, men med så stabilt spel där back och en anfallsduo som fortsätter att leverera (jag undrade när Mikael Boman skulle göra mål med fötterna - nu har han gjort det) känns det tryggt. Vi får hoppas att Christian Järdlers skada inte är för allvarlig, så att vi kan behålla seriens starkaste försvar intakt.
Däremot undrar jag om vi verkligen ska starta med Peter "Porslin" Nyström fler gånger. Är han i startelvan så har vi ju i princip redan intecknat ett byte. Fast det kanske var så att Schlager-Peter ville hinna hem till Eurovisions-semifinalen?
Trist dock att det blir svårare att se HBK för oss exilare framöver. Det känns mycket märkligt att TV4 Sport struntar i Hallandsderbyna, men jag gissar att beror på att Hammarby spelar samtidigt. Nåja - kanske kan det lyfta publiksiffrorna, som ju faktiskt har varit ganska svaga hittills.
Däremot undrar jag om vi verkligen ska starta med Peter "Porslin" Nyström fler gånger. Är han i startelvan så har vi ju i princip redan intecknat ett byte. Fast det kanske var så att Schlager-Peter ville hinna hem till Eurovisions-semifinalen?
Trist dock att det blir svårare att se HBK för oss exilare framöver. Det känns mycket märkligt att TV4 Sport struntar i Hallandsderbyna, men jag gissar att beror på att Hammarby spelar samtidigt. Nåja - kanske kan det lyfta publiksiffrorna, som ju faktiskt har varit ganska svaga hittills.
söndag 20 maj 2012
Först gånger fyra
Vår första bortaseger i år, Richard Magyars första seriemål, Marcus Antonssons första a-lagsmål överhuvudtaget och Oliver Silverholts första minuter i serien. En bra kväll helt enkelt.
Värt att notera: Johan Blomberg spelar fram till tre av våra mål idag, även om två av dem kom på returer.
Tre nickmål av Mikael Boman nu. När kommer första med fötterna?
Fyra hörnmål så här långt om jag har räknat rätt. Vi är lika starka på fasta situationer som under glansdagarna för ett drygt decennium sedan. Underbart.
Apropå glansdagarna - i år är första gången sedan 2004 som jag har den där speciella känslan att jag känner mig säker på vinst innan matchen ens blåsts igång. Det är också underbart.
Värt att notera: Johan Blomberg spelar fram till tre av våra mål idag, även om två av dem kom på returer.
Tre nickmål av Mikael Boman nu. När kommer första med fötterna?
Fyra hörnmål så här långt om jag har räknat rätt. Vi är lika starka på fasta situationer som under glansdagarna för ett drygt decennium sedan. Underbart.
Apropå glansdagarna - i år är första gången sedan 2004 som jag har den där speciella känslan att jag känner mig säker på vinst innan matchen ens blåsts igång. Det är också underbart.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)