söndag 22 mars 2015

Halmianivå – om ens det!

Efter Svenska cupens gruppspel tyckte jag att det kändes som att vi var på rätt väg. Efter 0-1-förluster mot både Öster och Örgryte är känslan snarare "oh shit, vad dåligt!" Vi får inte bara stryk på hemmaplan mot två lag som spelar i samma serie som Halmia – vi lyckas dessutom inte göra ett enda mål på 180 minuter!

Fredrik Liverstam är ett klockrent val som lagkapten. Jag har gillat honom från allra första början.

I senaste numret av Offside förs det fram två teorier till varför Jens Gustafsson fick sparken: den ena att styrelsen ville lägga sig i hans laguttagningar, den andra att några petade spelare skapade splittring i gruppen och "det ena ledde till det andra." Gustafsson själv vill inte prata om orsakerna men levererar några citat som man kan fundera på. Så här säger han (något förkortat):
Som svar på frågan vad han ska tänka extra på i nästa klubb:
"Jag ska bli än tydligare i att skapa en miljö där människor är villiga att offra sig själva och inte tvärtom. Vi kom en bit på vägen i Halmstad, men jag gjorde mina misstag i vilka som skulle innefattas i miljön och inte."
På frågan om det finns något mer att tänka på:
"Att man alltid kan hantera människors besvikelser på ett bättre sätt. Det kanske inte räcker att man pratar med spelaren i fråga, utan även med andra i klubben som inte förstår anledningarna bakom ett beslut."
Och på frågan vad han vill ta bort som är svårt att hantera i tränaryrket:
"Politiken. Att behöva ta beslut som man inte vill ta på grund av faktorer som man önskar att man inte behövde väga in."

Inga kommentarer: