söndag 8 april 2012

Analys av truppen inför premiären

Det är svårare än någonsin att analysera truppen inför premiären. Vi spelar i en serie som vi aldrig tidigare har varit i, mer än hälften av spelarna i den förmodade startelvan imorgon har aldrig tidigare spelat tävlingsmatcher för HBK och vi har en startelva av hög klass - men ingen särskilt bred trupp. Jag har sett ett tips där vi slutar etta, och ett annat där vi rankas som åttonde bästa lag. Jag tror att båda två placeringarna är möjliga, och den första något mer trolig.

Målvakt
Kalle Johnsson är antagligen superettans bästa keeper och kommer säkerligen att rädda hem poäng till oss ett flertal gånger. Men riktigt så bra som många vill få honom till tycker jag inte att han är ännu. Glöm inte att han hade allsvenskans näst sämsta räddningsprocent i fjol. Rasmus Rydén vet förutsättningarna: han är uttalad andremålvakt och ska förhoppningsvis inte behöva spela i år, men om han ändå måste hoppa in mellan stolparna kan han göra ett habilt jobb. Malkolm Nilsson får, precis som en lärling ska göra, se och lära.

Ytterbackar
Det är välbekanta namn på båda kanterna, men både Ryan Miller (höger) och Christian Järdler (vänster) verkar enligt rapporterna vara i riktigt fin form och kan därmed höja ytterbacksspelet en nivå jämfört med i fjol. Viktor Ljung fick en del allsvensk rutin i fjol och är ett helt okej alternativ på högerbacken - i så fall kan Miller byta kant. Längre ner i hackordningen hittar vi supertalangen Oliver Silverholt och tidsresenären Anton Tideman. Sammanfattningsvis känns det stabilt här, med bra startspelare och fin bredd.

Mittbackar
Richard Magyar och Johnny Lundberg bildar mittlås i premiären och tillhör naturligtvis de bästa på positionen i superettan. Men bakom dem ser det väldigt tunt ut, eftersom Michael Svensson är fortsatt skadad och jag inte vågar tro på att han kommer tillbaka igen förrän jag ser honom spela. Enda uttalade mittbacken är nittonårige Simon Klang, som spelat två a-lagsmatcher - och som var skadad hela hösten i fjol. Peter Nyström har testats i positionen under försäsongen, men jag hoppas att han inte behöver hoppa in här. Definitivt ett orosmoment att vi är så tunna här.

Yttermittfältare
Innan försäsongen drog igång kändes det något tunt på mittfältets kanter, men inte nog med att nyförvärven Johan Blomberg och Kristinn Steindorsson har imponerat - Joakim Wrele har dessutom gjort det väldigt bra när Kiddi var skadad. Det är också här den enda riktiga osäkerheten kring startelvan finns - blir det Kiddi eller Wrele som tar vänstermittfältsplatsen i premiären? Därutöver har vi artonåringen Ardian Rexhepi, som redan i fjol fick en del speltid. Antonio Rojas och Ryan Miller är andra namn som kan figurera här. Både spetsig topp och bra bredd här, således.

Innermittfältare
Ordentlig bredd - men finns den där avgörande spetskvaliteten? Peter Nyström, Jonas Gudni Saevarsson, Antonio Rojas, Kristoffer Thydell och Joakim Wrele hade alla kunnat ingå i en allsvensk trupp. Nyström och Rojas är de två nyförvärven och startar med all sannolikhet imorgon. De har varit okej under försäsongen, men inga giganter och jag hoppas att de lyfter sig ett snäpp när det drar igång på riktigt. Saevarsson är en personlig favorit, men har aldrig riktigt lyckats ta en helt ordinarie plats. Nu utmanas han dessutom på allvar av ungdomarna Thydell och Wrele. Anton Jonsson är lärling - och inledde säsongen med att göra hattrick för U19. Utvecklas han så mycket att han kan utmana om en plats i matchtruppen i år?

Anfall
Här finns den största osäkerheten. Gudjon Baldvinsson och Mikael Boman har båda hittat målet flera gånger under försäsongen och är en bra anfallsduo. Men om någon av dem skadar sig? Varken Marcus Antonsson eller Liridon Selmani har gjort ett enda seriemål för HBK. Vi kan flytta upp Kiddi eller Rojas, men de behövs egentligen på mittfältet. Jag är rädd att en skada i anfallet betyder att vi kan säga adjö till toppstrid.

Så hur går det då imorgon mot Hammarby? Jag är naturligtvis fylld av förhoppningar och längtar efter att få uppleva en säsong där vi inte är nöjda med oavgjort, men jag tror på 2-2. Islänningar gör våra mål.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Simon Klang spelade större delen av hösten.

Exil sa...

Där är du nog felunderrättad. Se här:

http://www.hbk.se/extra/link/?module_instance=1&action=link_show&id=95&nav_id=71

och här:

http://hallandsposten.se/sport/hbk/1.1484883-klang-och-jubel-for-simon-19

Anonym sa...

Jag tror boman sätter 0-1 och Kiddi sätter 0-2 sen åker dom hem med 3p

Anonym sa...

Spelade sista matchen den 9 september och missade bara de tre avslutande seriematcherna.

Exil sa...

Anonym 12:35/
Nu vet jag inte vad du räknar som höst, men för mig är det månaderna september, oktober och november. Klang skadade sig efter två minuter under matchen den 9 september och spelade inte mer under höstmånaderna. Strax före jul (december - en vintermånad) kunde han enligt intervjun i HP köra stenhård träning vilket gav resultat eftersom han sedan inte kände av skadan.

Anonym 12:28/
Det hade varit underbart om ditt tips hade gått in. Tyvärr vet vi ju nu att vi inte ens var nära.

Anonym sa...

Det normala är väl att det benämns som höstsäsong när serien vänder.

Exil sa...

Anonym 21:03/
Ja, det kan kallas höstsäsong. Det var dock inte ordet höstsäsong som jag använde när jag beskrev vilken tid Klang varit skadad.

Fast jag var ändå inte helt korrekt - jag skrev ju att han var skadad hela hösten, men faktum är att han inte var skadad i början av september.