tisdag 24 februari 2009

Är det viktigt att åka på bortamatch?

Jag kan faktiskt inte släppa det här. På max två timmars bilresa från Halmstad kan man ta sig till Helsingborg (HIF), Landskrona (Bois), Malmö (MFF), Trelleborg (TFF), Växjö (Öster), Borås (Elfsborg) och Göteborg (IFK, Örgryte, Gais, Häcken och Västra Frölunda). Under det decennium som vår nye ordförande har supportat HBK har alltså ungefär hälften av bortamatcherna varit inom två timmars bilresa. Inte en enda gång har han åkt på bortamatch. Han har alltså inte ens rullat de dryga 45 minuterna över åsen för att stödja klubben på Olympia. Inte ens när vi hade grym chans på guldet 2004.

Så vad menar jag med det här? Påstår jag att Ingemar Broström inte är lämplig som ordförande? Nej, något sådant hävdar jag absolut inte - han ska få en chans att visa vad han går för. Men det faktum att vi har en ljummen HBK-supporter på den finaste positionen i klubben känns faktiskt mer och mer absurt ju mer jag tänker på det. Skulle ni kunna se någon annan allsvensk förening agera på samma sätt? Jag menar att vi medlemmar bör hålla noga koll på utvecklingen inom klubben - med tanke på vad Arne Ekstrand sa när han avgick och senare i Offside litar jag inte särskilt mycket på styrelsens kompetens.

Så var har jag själv sett HBK utanför Halmstad? I Trelleborg, Malmö, Landskrona, Helsingborg och Göteborg. Fast i Göteborg var det ju "hemmamatch", liksom en gång i Helsingborg. Och dessutom har jag sett HBK på neutral mark i Göteborg. Det längsta jag har åkt för en match är från Moskva till Helsingborg för premiären 2005. Och så fick vi stryk...

Inga kommentarer: